Brev:
Hvilken slags mælk?
15. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Hvilken slags mælk?
Kære Helen,
Lidt om Sebastians udvikling: han er 10 måneder - er ca 75 cm lang og vejer ca 9,2 kg. Han er næsten lige startet i vuggestue, hvor han trives rigtig godt og han er generelt en meget glad dreng. Han har endnu ikke lært at kravle rigtigt, men han kryber frem og vil gerne rejse sig op ad ting.
Hans dagsplan ser på nuværende tidspunkt således ud:
Vågner ca. kl. 06.00 - her vil han gerne have lidt mælk
Ved 07.00 tiden får han en portion havregrød (lavet på vand) + vand af kop
Ca. 08.30 bliver han puttet ud til formiddagslur (her sover han gerne mellem 1½-2 timer
Ca. kl. 11.00 får han frokost (typisk en ½ skive bondebrød + lidt frugt + en ostehaps eller yogurt)
Ca. kl. 12.00 bliver han puttet til middagslur (her sover han 1 time)
Ca. kl. 14.00 er der eftermiddagsmad - her spiser han gerne en skive franskbrød og frugt og får vand til
Ca. kl. 16.00 får han en flaske mælk (mellem 150-200 ml) og bliver puttet ud til lur (her sover han gerne i 1 time)
Ca. kl. 18.00 får vi aftensmad
Ca. kl. 19.00 bliver han puttet med en flaske mælk (260 ml - og flasken bliver tømt hver gang!)
Hver dag får han d-dråber og halv dosis (4 dråber) jern. Maven fungerer fint.
Mit spørgsmål:
Hvilken slags mælk må jeg give ham om morgenen?
Når han vågner om morgenen VIL HAN HAVE LIDT MÆLK AF EN FLASKE. Når jeg giver ham nan (ligemeget om det er 50 eller 100 ml) mætter det ham for meget til at han efterfølgende vil have havregrød. Så når han vågner ved 06-tiden, er jeg begyndt at give ham 150 ml skummetmælk - hans tørst bliver tilfredsstillet og han har 'plads' i maven til havregrød.
Jeg ville bare lige høre, om det er iorden eller om jeg skal ændre hans morgenvaner lidt. Vi drikker skummetmælk, fordi hans storesøster på 3 år er SÅ vild med mælk, at hun drikker næsten ½ l om dagen (i samråd med dig skiftede vi til skummetmælk i forhold til letmælk før)........
Ser frem til dit råd.
Med venlig hilsen
Renata