Hvilken slags mælk?

15. oktober 2009

Alder:
10 mdr.

Hvilken slags mælk?

Kære Helen,

Lidt om Sebastians udvikling: han er 10 måneder - er ca 75 cm lang og vejer ca 9,2 kg. Han er næsten lige startet i vuggestue, hvor han trives rigtig godt og han er generelt en meget glad dreng. Han har endnu ikke lært at kravle rigtigt, men han kryber frem og vil gerne rejse sig op ad ting.

Hans dagsplan ser på nuværende tidspunkt således ud:

Vågner ca. kl. 06.00 - her vil han gerne have lidt mælk
Ved 07.00 tiden får han en portion havregrød (lavet på vand) + vand af kop
Ca. 08.30 bliver han puttet ud til formiddagslur (her sover han gerne mellem 1½-2 timer
Ca. kl. 11.00 får han frokost (typisk en ½ skive bondebrød + lidt frugt + en ostehaps eller yogurt)
Ca. kl. 12.00 bliver han puttet til middagslur (her sover han 1 time)
Ca. kl. 14.00 er der eftermiddagsmad - her spiser han gerne en skive franskbrød og frugt og får vand til
Ca. kl. 16.00 får han en flaske mælk (mellem 150-200 ml) og bliver puttet ud til lur (her sover han gerne i 1 ...

Annonce

... time)
Ca. kl. 18.00 får vi aftensmad
Ca. kl. 19.00 bliver han puttet med en flaske mælk (260 ml - og flasken bliver tømt hver gang!)

Hver dag får han d-dråber og halv dosis (4 dråber) jern. Maven fungerer fint.

Mit spørgsmål:

Hvilken slags mælk må jeg give ham om morgenen?

Når han vågner om morgenen VIL HAN HAVE LIDT MÆLK AF EN FLASKE. Når jeg giver ham nan (ligemeget om det er 50 eller 100 ml) mætter det ham for meget til at han efterfølgende vil have havregrød. Så når han vågner ved 06-tiden, er jeg begyndt at give ham 150 ml skummetmælk - hans tørst bliver tilfredsstillet og han har 'plads' i maven til havregrød.

Jeg ville bare lige høre, om det er iorden eller om jeg skal ændre hans morgenvaner lidt. Vi drikker skummetmælk, fordi hans storesøster på 3 år er SÅ vild med mælk, at hun drikker næsten ½ l om dagen (i samråd med dig skiftede vi til skummetmælk i forhold til letmælk før)........

Ser frem til dit råd.

Med venlig hilsen
Renata

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder